شما اینجا هستید: خانه » تبلیغات محیطی » استرابورد » همه چیز درباره بنر تبلیغاتی

همه چیز درباره بنر تبلیغاتی

بهترین راه تبلیغات بیرونی چیست؟ سوالی كه همه فعالان عرصه تبلیغات همیشه از خود می‌پرسند. به طور حتم همه شما در كوی و محله‌تان پرچم‌های در حال اهتزاز را دیده‌اید كه بر روی آنها نماد و سمبول‌های خاصی نقش بسته است. مخصوصا در زمان تبلیغات انتخاباتی، بهترین راه تبلیغات بیرونی استفاده از وسیله‌ای است كه هم ارزان باشد و هم بادوام و مهم‌تر از همه این كه قابلیت اصلی تبلیغات را در خود به بهترین شكل ممكن بروز دهد. برنوشته یا برنما یا بنر (Banner) پرچم یا تكه‌ای پارچه است كه در بردارنده یك نماد، نشان‌واره، شعار یا پیامی دیگر است.همه چیز درباره بنر تبلیغاتی

تعریف بنر

بنر پیامی است که به شکلی هنری، شامل تصاویر و متون زیبای ثابت یا متحرک، روی صفحات وب سایتها ظاهر می شود که بر اساس یک سفارش صورت می‌گیرد و بینندگان را به سایت آگهی دهنده هدایت می‌نماید.

هر چند تبلیغات از طریق بنر تنها راهکار تبلیغ نیست و این روش هم مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارد، ولی تجربه نشان می‌دهد که استفاده هوشمندانه از بنر به‌ ویژه در معرفی نام تجاری (برند) و پیشبرد فروش بسیار موثراست.

بسیاری از آگهی دهندگان به شناخت کامل‌تری از تبلیغات بنر (Banner Advertising) نیاز دارند تا بتوانند به‌ خوبی از آن استفاده کنند. براساس آمار سازمان بین‌المللی تبلیغات(IAB) ،‌ در سال ۲۰۰۰ میلادی، تبلیغات از طریق بنر ۴۷ درصد کل تبلیغات آنلاین را تشکیل داده است. به‌ ویژه اگر توجه کنیم که رقم کل تبلیغات آنلاین در این سال ۲/۸ میلیارد دلار بوده، بیشتر به اهمیت این نوع تبلیغات پی می‌بریم.

تاریخچه بنر

چاپ بنر یك پیشینه قرون وسطایی دارد و در جنگ‌های مختلف از آن به عنوان بیرق استفاده می‌كردند و همچنین در كلیساها هم از آن برای نشان دادن چهره قدیسانی مثل حضرت عیسی(ع) و حضرت مریم و یا قدیسه‌هایی كه كلیسا به نام آنها وقف شده بود استفاده می‌شد.در واقع در زمان قدیم استفاده از بنر مانند استعمال آن در زمان حال نبود و بیشتر برای نمود ابهت و قدرت از آن استفاده می‌كرده‌اند  یا شناسایی مكان یا محلی برای جمعیت عظیمی كه جز بنر هم راهی برای آن نبود. اما امروز بیشتر كاربرد بنر در مسابقات بزرگ ورزشی و تبلغات است. كمتر امكان دارد كه در كوچه و خیابانی از بنر استفاده نشده باشد كه آن هم به دلیل امكان وسیع و قابلیت‌های بالای استفاده از بنر است. در ادامه موارد استفاده از بنر در زمان قدیم را می‌بینید.

انواع بنر:

پشت شیشه مغازه‌ها، بالای آسمان خراش‌ها، بر روی بالن‌ها و هواپیماها و محل‌هایی از این قبیل از بنر استفاده می‌شود. از انواع و اقسام دیگر بنر می‌توان به مدل‌های زیر اشاره كرد:

-بنر وینیل شبكه‌ای: برای آب و هواهای مرطوب و باد و بارانی، مثل شمال ایران مناسب است، چرا كه به صورت شبكه شبكه طراحی شده است و هم باد را از بنر رد می‌كند و آسیبی به بنر نمی‌رساند.

-لمپوست بنر: لمپوست بنر، گونه‌ای جدید از سازه‌های تبلیغاتی است كه به دلیل مقاومت و انعطاف‌پذیری بسیار عالی‌اش در مقابل تنش‌های ناشی از وزش باد و باران، می‌توان از آن در بسیاری از محیط‌های بیرونی بهره جست. طراحی این سازه به گونه‌ای است كه می‌تواند از پاره شدن بنر در بادهای شدید جلوگیری نماید. این سازه ضمن افزایش توجه مخاطبان، باعث زیبایی و جذابیت بصری نمای شهری هم می‌شود. فنرهای به كار رفته در راكت‌های نگه‌دارنده این سازه، این امكان را فراهم می‌سازد كه در هنگام وزیدن باد، بنر در مقابل تنش ناشی از آن انعطاف‌پذیر باشد و نیروی اعمال شده به بنر از طریق فنر به فك متحرك منتقل شود و در نتیجه بنر تبلیغاتی از آسیب مصون بماند. با توقف وزش باد، فك متحرك به حالت اولیه باز می‌گردد.

 

 ویژگی‌های بنر

بنر دو نوع چینی و كره‌ای دارد و هر دو نوع آن گراماژی بین ۸ انس تا ۱۳ انس دارد. تفاوت بنر چینی با بنر كره‌ای در كیفیت چاپ و مقاومت بنر است. بنر كره‌ای از كیفیت چاپ بالا و همچنین مقاومت بالاتری نسبت به بنر چینی برخوردار است. همچنین بنرهایی كه ما از برای استفاده معمولی می‌باشد معمولا ۱۰ انس چاپ می‌شوند ولی اگر بنر برای تابلوهای سر در فروشگاه استفاده شود(كه قرار است نور از جلو برداشته باشند) توصیه می‌شود از بنر ۱۳ انس استفاده شود.

نوع دستگاه چاپ نیز در بالا بودن كیفیت چاپ نقش بسیار مهمی دارد به این معنی كه اگر شما برای چاپ خود از بنر كره‌ای استفاده كنید ولی دستگاهی كه با آن چاپ می‌كنید دارای كیفیت پایینی باشد،كار شما از كیفیت بالایی برخوردار نخواهد بود.

 

كاربرد در اماكن مذهبی

در قرون وسطا و در اروپا، بنر در میان مسیحیان و بیشتر در میان دسته‌های مذهبی استفاده می‌شده است، اما در سال‌های اخیر آنها را بیشتر به دیوارها و ستون‌های كلیسا آویزان می‌كنند.

 

كاربرد در اتحادیه‌های صنفی

اولین بار در سال ۱۸۴۰ اتحادیه كارگری بریتانیا در مراسم اول می(روز كارگر) از بنر استفاده می‌كند كه تعداد اعضای اتحادیه‌شان به صدها نفر می‌رسید. تصاویر مختلفی كه این اتحادیه از آنها در این بنرها استفاده می‌كرد، نمود خواسته‌هایشان بود. از جمله تصویر سرزمینی كه كودكان و كهنسال‌ها در رفاه و خانه‌های زیبا زندگی می‌كنند،یا كارگران در آسایش و رفاه هستند. كارگران در آن سال‌ها تلاش می‌كردند تا با استفاده از بنر خواسته‌ها و نیازهایشان را مطرح كنند. از آن سال به بعد، در خیلی از مراسم‌های كارگری كه در سراسر جهان برپا می‌شد، از بنر به عنوان ابزار اصلی استفاده شد كه رنگ قالب همه آنها قرمز بود. مثلا در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در استرالیا در مراسمی سالانه با نام هشت ساعت كار كارگران از بنر استفاده كردند و فقط در سیدنی ۷۰ اتحادیه صنفی با بنرهای مخصوص در این مراسم حضور داشتند.

 

كاربرد در كسب و كار

بنر در خیلی از كسب و كارها باری بازاریابی استفاده می‌شود. مثلا خیلی از شهرهای بریتانیا شهرداری شهر برای تزئین و جذب گردشگر از بنر در میدان اصلی شهر استفاده می‌كند.

بنر را می‌توان در خیلی از فرمت‌ها و رنگ‌ها چاپ كرد. حتی‌ می‌توان بر اساس موقعیتی كه قرار است آویزان یا نصب شود آن را به شكل‌های مختلف درست كرد. مثلا پشت و رو كه از هر دو طرف دید داشته باشد.یكی از نكات منفی بنرها،رنگ آنهاست و این كه در برابر خورشید،این رنگ به تدریج از بین میرود. اما بنرهایی كه روكش UVدارند تا چندین سال رنگ خود را حفظ می‌كنند.

 

خیلی‌ها بین بنر و پوستر و حتی فلكس تفاوتی قائل نیستند و همه آنها را یكی‌ می‌دانند در حالیكه شاید از نظر ظاهری شباهت‌هایی بین این ابزارهای باشد ولی این شباهت صد درصد نیست. پس بهتر است كمی راجع به تفاوت‌های بنر با سایر وسایل ارتباط جمعی و تشریح ویژگی‌های آن، توضیحاتی ارائه كنیم.

 

تفاوت‌های بنر و پوستر

-بنر در واقع پارچه‌هایی شبیه پرچم است كه در خیابان‌ها یا مكان‌های عمومی آویزان می‌شود ولی معمولا برای پوستر از كاغذ استفاده می‌كننده و آن را به یك سطح فلزی، سنگی یا چوبی می‌چسبانند.

-بنر با استفاده از دستگاه چاپ دیجیتال ابتدایی به وجود می‌آید. اما برای چاپ پوستر از چندین كاغذ و معمولا از كاغذهای رول استفاده می‌كنند.

-معمولا بنر عریض‌تر از پوستر است، ولی پوستر طویل‌تر از بنر است.

– دو گوشه بنر متصل است و دو گوشه دیگر آن آزاد است، در حالی كه چهار گوشه پوستر متصل می‌شود.

 

تفاوت‌های بنر و فلكس

فلكسی، فلکس یا به عبارت صحیح تر ” فلكسی فیس ” متریالی است كه برای تابلوهای سر در مغازه ها ، فروشگاهها ، تابلوهای عابر پیاده ، برخی از بیلبوردها و به طور خلاصه برای تابلوهایی كه لامپ مهتابی دارند استفاده میشود. فلكسی یا فلکس دو نوع چینی و كُره ای دارد، نوع چینی آن معمولا ۱۸ اُنس و نوع كُره ای آن  ۲۰ اُنس میباشد ، متریال فلكسی به جنسی اطلاق میشود كه نور را از خود عبور میدهد در حالی كه بنر این قابلیت را ندارد و معمولا نور از جلو به آن تابانده میشود، بنر نیز مثل فلكسی دو نوع چینی و كُره ای دارد و  هر دو نوع آن گراماژی بین هشت اُنس تا سیزده اُنس را دارند، تفاوت بنر چینی با بنر كُره ای در كیفیت چاپ و مقاومت بنر است ، بنر كُره ای از كیفیت چاپ بالا و همچنین مقاومت بالاتری نسبت به بنر چینی برخوردار است ، بنرهایی كه برای استفاده معمولی میباشد معمولا ده اُنس چاپ میشوند ولی اگر بنر را برای تابلوهای سر در فروشگاه استفاده میكنید كه قرار است نور از جلو داشته باشند ، توصیه میشود از بنر سیزده اُنس استفاده كنید ، البته میتوانید در این مورد با تابلو ساز خود مشورت كنید. نوع دستگاه چاپ نیز در بالا بودن كیفیت چاپ نقش بسیار مهمی دارد ، به این معنی كه اگر شما برای چاپ خود از بنر كُره ای استفاده كنید ولی دستگاهی كه با آن چاپ میكنید دارای كیفیت پایین چاپ باشد ، كار شما از كیفیت بالایی برخوردار نخواهد بود.در نظر داشته باشید که فلکسی معمولا کمی تیره تر از بنر چاپ میشود ، دلیلش هم به خاطر  وجود لامپ مهتابی داخل تابلو است ، چنانچه فلکسی مانند بنر چاپ شود در طول شب که مهتابی داخل تابلو روشن میشود  کار چاپ شده شما تا حد زیادی بی حال و بی رنگ و رو  خواهد شد.

 

استفاده از پوستر، بنر یا فلكس، مساله كدام است؟

پوستر و بنر را می‌توان هرجایی كه افراد گرد هم جمع می‌شوند و در محل‌هایی كه عبور و مرور مردم زیاد است،مثلا درخیابان،مكان‌های ورزشی و آموزشگاه‌ها نصب كرد.به همین دلیل تبلیغات‌چی ها از آنها برای بالابردن موفقیت‌شان استفاده می‌كنند و در واقع از پرمصرف‌ترین و پربازده‌ترین ابزار تبلیغات محسوب می‌شود. فلكس معمولا برای معرفی مكان یا محلی كه نیاز به معرفی دارد استفاده می‌شود مثل سر در فروشگاه‌ها.

 

پوستر و بنر از نظر عملكرد و هدف هیچ تفاوتی با هم ندارند.در یك نگاه كلی شاید تفاوت آنها تنها در فواید و مضرات‌شان باشد.پوستر روی كاغذ چاپ می‌شود و در نتیجه گران‌تر است. پوسترها به جز در موارد خاص(كاغذهای بادوام و خاص) بادوام و مقاوم نیستند، در حالی كه بنر از نظر مورد استفاده قرار گرفتن در محیط‌های باز و وسیع،بادوام‌تر و ارزان‌تر است. همچنین می‌توان بنر را در سایزهای بزرگ هم چاپ كرد.

 

بنابراین در مواردی كه نیازی به دوام و ماندگاری تبلیغات‌تان ندارید،پوستر گزینه بهتری است. ولی وقتی شما با مخاطبان وسیع‌تری روبه‌رو هستید، مثلا در كنسرت‌ها، بنر گزینه بهتری است. در نتیجه اصلا لازم نیست بین پوستر و بنر یكی را انتخاب كنید. در واقع می‌توانید از هر دوی آنها استفاده كنید. در محیط‌های باز از بنر و در محیط‌های كوچك و بسته از پوستر استفاده كنید، زیرا بهترین بازده را خواهد داشت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *