شما اینجا هستید: خانه » تبلیغات محیطی » تبلیغات در نقطه خرید Point Of Purchase

تبلیغات در نقطه خرید Point Of Purchase

تبلیغات در نقطه خرید / Point Of Purchase

بدون شک لحظاتی در زندگی شما وجود داشته که بطور احساسی، ترغیب به خرید محصولی شده اید و خریدی بدون برنامه و به صورت کاملاً احساسی انجام داده اید. نگران نباشید، شما تنها نیستید چون این شرایط تقریباً برای همه ما بوجود می آید. بر اساس تحقیقاتی که در این خصوص صورت گرفته است، نتایج حاکی از آن است که تقریباً ۶۶٪ از تمامی تصمیمات خرید، در فروشگاه ها گرفته می شود و نکته جالب تر اینکه ۵۳٪ از این تصمیمات در زمره خرید های احساسی قرار دارد.
امروزه ما در فعالیت های کسب و کار خود از انواع تبلیغات استفاده می کنیم که ممکن است بخاطر نداشتن اطلاعات کافی در خصوص نحوه استفاده آنها و یا عدم برنامه ریزی مناسب و دقیق بازاریابی، اهدافی را که در فروش انتظار داریم بدست نیاوریم. مقاله ای که امروز به آن می پردازم به عنوان یکی از روشهای نوین در عرصه تبلیغات می باشد. منظور از روشهای نوین استفاده از صفحات بزرگ نمایش، موسوم به پلاسما یا صفحات تاچ قابل کنترل در مکانهای فروش محصولات است که در اصطلاح point of purchase گفته می شود البته روش های قدیمی اینکار که امروزه در ایران مثل استفاده از استندهای تبلیغاتی و یا فعالیت های Sampling در فروشگاه های بزرگ در کنار قفسه محصولات مرتبط نیز استفاه می شود. آشنایی دقیقتر با این روش از تبلیغات و استفاده صحیح از آن در زمان و مکان مناسب نتایج خیره کننده ای به دنبال خواهد داشت. برای شروع می توان به نمونه ساده این تبلیغات که به صورت استند شرکت های مختلف تولیدی می باشد اشاره کنیم. اهداف اصلی ارائه این نوع تبلیغات، ترویج محصول، ارائه پیشنهاد های ویژه یا فروش در رویدادهای مهم همچون ایام عید و یا در رویدادهای ویژه می باشند. 

8

در مشتریان ایجاد انگیزه کنید

هدف اصلی این نوع تبلیغات ایجاد انگیزه برای خرید محصولات می باشد که نوعی عکس العمل احساسی نسبت به یک محصول در افراد بوجود می آورد. روش بکارگیری از این تبلیغات استفاده استراتژیک در محل قرار گرفتن آن به همراه طراحی جذاب تبلیغ می باشد که باعث ایجاد انگیزه در مشتری شده و به سبب آن اقدام به خرید صورت می پذیرد.

همه ما کم و بیش با اینگونه از تبلیغات مواجه شده ایم اما آیا تا بحال به این فکر کردیم که کجا برای آنها مناسب تر است؟ یکی از مکان های موثر برای ارائه اینگونه تبلیغات، محل هایی در نزدیکی و مجاورت صندوق های تسویه حساب می باشد و البته در برخی موارد در ورودی فروشگاه های بزرگ مثل هایپر استار در تهران با آن مواجهه هستید. جایی که مشتریان دیگر متوجه محصولات رنگارنگ موجود در قفسه های فروشگاه ها نیستند که ناگهان محصولی توجهشان را به خود جلب کند. همینطور که پیشتر به آن اشاره شد، این تبلیغات را می توان در موقعیت و فرصت های مطلوب عرضه کرد. تبلیغات در نقطه خرید به بازاریابان یکی از ابزارهای موثر در فروش را ارائه می کند. می شود اینطور گفت که این نوع تبلیغات به نوعی مغازه ای جداگانه در درون فروشگاهی بزرگ است که با استراتژی معرفی بیشتر محصول بکار می رود.

کاملا مشخص است که اینگونه تبلیغات اثربخشی بسیار بالایی دارند و میتوان آنها را در ادامه تبلیغات بالای خطی ATL دانست (ابزارهای بالای خطی ابزارهایی هستند که مخاطب را بطور انبوه مورد هدف قرار می دهند. بیلبورد، تلویزیون و … از این دسته اند). دلیل آن این است که تبلیغات محیطی بدلیل عدم دسترسی به محصول در همان لحظه ممکن است فراموش شوند مگر آنکه بصورت گسترده و به کرات در معرض دید و مشاهده افراد قرار گیرند که این خود نیازمند مبالغ بالای تبلیغات است. در صورتی که این نوع تبلیغات با نگاهی هوشمندانه به Point Of Purchace همراه باشد اثربخشی دو چندان خواهند داشت.

عامل دیگری که در افزایش تمایل به استفاده از تبلیغات در نقطه خرید نقش دارد، تفکیک فزاینده رسانه‌های معطوف به مشتریان می باشد. رشد رسانه های دیجیتال در فروشگاه ها، پلی است که تبلیغات را با دنیای مدرن متصل می کند. در زیر می توانید نمونه ای از این نوع تبلیغات که توسط من در فروشگاهی در مشهد اجرا شده است را مشاهده کنید.

3

با توجه به ابزارهای سنتی تبلیغ که هنوز در ایران مورد استفاده قرار می گیرند همچون استفاده از استندهای تبلیغاتی و Sampling کالا در نزدیکی قفسه مربوط به آن کالا، به نظر شما آیا ابزارهای مدرن تبلیغات در نقطه خرید همچون ابزارهای نمایش دیجیتال قیمت‌ها، صفحات تاچ‌کنترل بر روی قفسه‌های اجناس، کیوسک‌های تعاملی مستقل همراه با قفسه محصول، امواج رادیویی شناسایی محصول و یا برچسب‌های الکترونیک و مشاوران الکترونیک برای خرید می توانند جایگاه خودشان را در بازار کشور تثبیت کنند؟

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *