شما اینجا هستید: خانه » طراحی و سئو وب سایت » اهمیت رنگ در طراحی وب سایت

اهمیت رنگ در طراحی وب سایت

اهمیت رنگ در طراحی وب سایت

اهمیت رنگ در طراحی وب سایت : طراحی وب سایت

اهمیت رنگ در طراحی وب سایت : رنگ بندی صفحات و استفاده از رنگ هاي مكمل و تركيبي مناسب يكي از مهمترین و كليدی ترین اصول طراحی صفحات وب سایت می باشد، توجه به این اصل از اهمیت فراوانی برخوردار است كه كاربران بتوانند بر اساس زیبایی و جذابيت صفحات وب سایت شما ، به مشاهده مطالب آن بپردازند و مدت زمان بیشتری را در وب شما سپری کنند.

دقت به این نکته كه چه رنگي متناسب سايت شما است، همخوانی داشتن رنگ با نوع فعالیت برند شما، سوالی است كه همیشه كارشناسان وب ما در حال تحقیق برای رسیدن به بهترین پاسخ ممکن برای آن هستند،و مطمئنا جوابی كامل و جامع براي آن ارايه خواهند کرد.معمولامتخصصان طراحي وب سایت باید به نکات روان شناسي رنگ ها در طراحی سايت، توجه بیشتری داشته باشند.تا همواره بتوانند از این طریق بینندگان وب سایت شما را به مدت بیشتری در سایت حفظ کنند.

اهمیت رنگ در طراحی وب سایت : اصول طراحی وب سایت

يك اصل اساسی را همیشه مورد نظر داشته باشید : در رنگ بندي يك صفحه ، بايد به اين اصل توجه شود كه در انتخاب اين رنگ قرار است در چه صفحه ای و با چه موضوعی به كار رود. يعني اصل توجه به عملكرد و موضوعيت سايت ، در رنگ بندي مطالب مهم است . سايت های دولتی و به طور كل ، سايت هایی با بازديدكننده بسيار بالا ، معمولا از رنك سفيد براي زمينه صفحات و رنگ آبی برای لينك های صفحه و رنگ بنفش برای لينكهای مشاهده شده كه به عنوان default برنامه فرانت پيج نيز به كار می رود ، استفاده می كنند.

سايت های كه بيش تر جنبه شخصی دارند ، از رنگ های مكمل استفاده می كنند. مثلا رنگ سبز پر رنگ در كنار سرمه ای ، جذابيت خاص به سايت هایی با موضوعيت بازرگانی می دهد . و يا در طراحی سايت های كودكان ، از رنگ های خيلی شاد استفاده می شود.

به هر حال توجه به كاركرد كد رنگ ها در طراحي صفحات وب از اهميت مهمی برخوردار است . در ادامه اين مطلب ،  يادآوري نوع روان شناسی هر رنگ درمخاطبان از ديد روان شناسان مد نظر ماست و فعلا در مورد اين كه چه نوع رنگی براي چه سايتی مناسب است ، صحبت نمی كنيم. هرچند اين توضيحات ، خود بيانگر راهکارهای خوبي هستند كه وب مسترها را در گرافيك سايت ، به خوبي هدايت مي كند.

يك بهترين رنگ نداريم!

در مديريت نوين يك اصل پذيرفته شده وجود دارد كه يك بهترين شيوه مديريت در كار وجود ندارد. تركيب و هماهنگی و استقرار يك نظام در رنگ بندی صفحات وب نيز ، چنين رويكردی دارد. تجربه و نوع علاقه و هنر web designer هست كه سايتی را براي ما جذاب و سايتی ديگر را next مي كنيم. نكاتی كه باید در زمان طراحی گرافيكی سايت در نظر داشته باشيم به شرح زير هستند :

سايتی مانند ياهو ، كه روزانه ميليون ها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشكيل شده است ، براي هر بخش خود از يك چيدمان و رنگ بندی خاصی در طراحی صفحات اكتيو ، استفاده كرده است . مثلا بخش كودكان ياهو با بخش بازرگاني آن بسيار متفاوت است.

اهمیت رنگ در طراحی وب سایت

۵ اصل مهم

ليست زير مشخصه هايی از رنگ ها را كه هنگام طراحی بايد مدنظر داشته باشيد بيان می كند:

رنگ ها اثر زيادي روی احساسات ما در ۹۰ ثانيه اول ديدن ميگذارند.
اثر رنگ ميتواند بيننده را ترغيب به خريد يك جنس از شما كند.
رنگ ها رفتار ما را در برابر يك موضوع فقط تشديد نميكنند ، بلكه اثر خود را كاملا در رفتار ما نشان ميدهند.
اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است!
هر رنگ به تنهايي يك پيام مخصوص به چشم بيننده ميفرستد .به قول مك لوهان ، رسانه همان پيام است.

روان شناسی رنگ ها

به طور كلی ، رنگ ها داراي ویژگی های خاصی هستند كه در زير به بخشی از اين مولفه ها اشاره خواهد شد :

سفيد :

اشاره دارد به صداقت ، پاكيزگی ، صميميت ، ملايمت و معاصر بود ن چيزی . سفيد بهترين رنگ برای بك گراند های وب است . در تجارت سفيد رنگ خستگی گير و انرژی بخش است .

سياه :

اشاره دارد به ظرافت ، قدرت ، دليری ، شهامت ، فريبندگی ، شيطان ، مهارت و باستان . مشكی براي رنگ متن روی يك پس زمينه روشن ايده آل است. اين رنگ بعنوان رنگ پس زمينه چشم را خسته ميكند .

آبی :

امنيت ، اعتماد ، مسيوليت پذيری ، سرما ، ايمان ، وفاداری ، وابستگي وجاه و جلال . آبی دومين رنگ عوام پسند است . در تجارت بمعنای ضمانت مالی است .

قرمز :

توانايي ، هيجان ، احساسات شديد ، سرعت ، خطر و تهاجم . اين رنگ از بيننده توجه به خود را طلب ميكند . در تجارت بمعنی وام و بدهی است . اين رنگ شديد ترين رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسريع ميكند .

بنفش :

وقار ، معنويت ، شاهانه بودن ، عيش و نعمت ، دارايي ، اعتبار و نفوذ ، سوگواري و مهارت . در تجارت بزرگ نشان دادن است . بنفش طرفداري از سبك هاي هنرمندانه است.

سبز :

تندرستی ، فراواني ، حاصلخيزی ، آزادي ، شفا و بهبودی ، طبيعت ، پيشرفت ، حسادت و خونسردی . در تجارت بيانگر مقام و ثروت است. اين رنگ در چشم ها راحت تر از همه ديده ميشود .

قهوه ای :

تاثير گذاری ، متانت ، توانگری مالی و كمك كننده بودن . قهوه ای رنگ كره خاكی ماست و در طبيعت بسيار فراوان است .

خاكستری :

صميميت زياد ، اعتبار و نفوذ و عملی بودن . در تجارت بمعنای سنت گرايی است .

صورتی :

ملايمت ، شيرينی ، ظرافت و زنانگی ، خوب بودن ، بي گناهی و پرورش كودك .

طلايی :

نشانگر گران بودن و پرستيژ است .

نقره ای :

سرما ، علمی بودن و اعتبار و پرستيژ است .

نارنجی :

سرزندگی و شوخی ، لذت و خوشگذرانی ، تعادل گرمايی ، تشويق كردن ، چالاكی و نيرو ، تحمل و بلند همتی .

زرد :

نور خورشيد ، گرمی ، خوشی ، نامردی ، ترسويی و حسادت . در تجارت درخواست از نوع روشنفكرانه است و براي تاكيد نيز خوب است . زرد باعث افزايش تمركز شده ، سوخت و ساز را زياد ميكند و سخت ترين رنگ براي چشم هاست .

پس وقتی می خواهيد رنگی انتخاب كنيد بايد درباره بازار نهايی كار خود بانديشيد . چه احساساتی را ميخواهيد برانگيخته كنيد ؟ اول كمی درباره چشم انداز احساسي هدفتان فكر كنيد و نيز پيامی كه از راه ديد ميخواهيد منتقل كنيد . بعد رنگ خود را انتخاب كنيد !

در انتها امیدوارم که مطلب : اهمیت رنگ در طراحی وب سایت راهگشای شما برای انتخاب رنگ ها در وب سایت شما بوده باشد.

 

همیشه منتظر ایده های خلاقانه از نوآوران باشید

برای سفارش طراحی وب سایت خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.

نشانی دفتر مرکزی: رشت ، خیابان شهدا ، ساختمان نوآوران

Tel/Fax: 01333829429

Telegram: 09354051082

Email: adnoavaran@yahoo.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *